לעזרה משפטית ומקצועית ראשונה או לתיאום פגישה דחופה, התקשרו למשרדנו:
צור קשר :

שימוש בכוח סביר

מהו שימוש בכוח סביר על ידי שוטר ? מתי מותר לשוטר להפעיל כוח סביר? וכיצד ניתן להימנע מהפעלת כוח לצורך מעצר.

כוח סביר הוא הדרך היחידה שבה יכולים קציני אכיפת החוק להשתמש כדי להכניע חשודים מבלי לשבור את עצמותיהם או לגרום להם נזק תמידי.

השימוש בכוח סביר על ידי שוטר הוא נושא שנוי במחלוקת. ההגדרה הנפוצה ביותר לכוח סביר היא שימוש בכוח שאינו חורג מהדרוש להשגת המטרות.

החוק בישראל מקנה הגנה על זכויות וחירויות, לרבות הזכות לחיים ולחירות, המובטחות בחוק. השוטרים קיבלו סמכויות לעצור אנשים שמבצעים פשעים, להגן על אנשים מפני סכנה ולאכוף חוקים ותקנות.

הבעיה עם הסמכות הזו היא שאין הנחיות ברורות לכמה כוח שוטרקצין יכול להפעיל לפני שזה יהפוך לבלתי סביר או מוגזם. הסיבה לאי בהירות זו היא כי יהיה קשה מדי לקבוע כללים לגבי מהי כמות מתאימה של כוח כאשר בוחנים גורמים כמו גיל, מין, מצב גופני ומצב נפשי בזמן המעצר.

כוח סביר הוא שימוש בכוח שהוא פרופורציונלי לאיום או ההתנגדות שמציג האדם.

שימוש בכוח סביר על ידי שוטר יכול להיות מוגדר ככאשר שוטר משתמש בכוח עם כמות מינימלית של פגיעה או פגיעה באדם. סוג, כמות וחומרת הכוח המופעל תלויים כולם במצב הקיים.

הזכות לחיים ולחירות

הזכות לחיים ולחירות היא זכות אדם בסיסית המעוגנת בחוק, והיא מוגנת בחוק הבינלאומי.

הזכות לחיים ולחירות הן זכויות יסוד שיש לכל אדם. הזכות לחיים היא הזכות לחיות ללא איום מוות. הזכות לחירות היא חופש מעבדות או מעצר ללא הליך משפטי הוגן.

זכויות אלו מעוגנות בחוק לכבדן על ידי כל מוסדות המדינה והפרטים. הזכות לחיים ולחירות היא זכות יסוד המוכרת בכל מדינות העולם. זכות זו כוללת את חופש המצפון, המחשבה, הדעה, הביטוי והתנועה. ברוב המדינות, זכות זו מעוגנת בחוקתן. עם זאת, לא תמיד קל להגן על זכות זו בפועל.

סמכות של אזרח לביצוע מעצר

סמכות ביצוע מעצר היא סמכות המוענקת לאזרחים על פי חוק. הסמכויות מוגבלות וישנן הנחיות מסוימות שיש לפעול לפיהן בעת ביצוע מעצר. לאזרחים יש את הזכות לבצע מעצרים כאשר הם עדים לביצוע פשע או שהם נתקלים באדם שביצע פשע.

המסגרת המשפטית המסדירה את סמכותם של אזרחים לבצע מעצרים מנוהלת על ידי שני עקרונות יסוד: הגנה עצמית והכרח. העיקרון הראשון קובע שאם יש צורך בהגנה עצמית, אז זה בסדר שאזרח אחד יפעיל כוח נגד אזרח אחר או אפילו נגד שוטר שפעל שלא כדין, אז אדם זה יכול להשתמש בכוח על מנת להגן על עצמו מפני פגיעה או מוות. העיקרון השני קובע שאם אזרח אחד עד לביצוע פשע, אז הוא יכול להשתמש בכוח נגד אחר. פעולות אלו מכונות גם עיכוב בידי אדם פרטי, ראשי אדם לבצע עיכוב עד להגעת שוטר אל זירת האירוע.

סמכותו של אזרח לבצע מעצר היא נושא שנוי במחלוקת. יש הרבה שאלות שעולות מהדיון הזה. בישראל, אזרחים יכולים לבצע מעצרים רק על פשעים שבוצעו בנוכחותם ואשר יש להם סיבה סבירה.

קציני אכיפת החוק מקבלים סמכויות רחבות של מעצר ומעצר בתחומי השיפוט שלהם. הכלל הכללי הוא שקצין רשאי לעצור מישהו ללא צו אם לשוטר יש סיבה סבירה להאמין שהאדם ביצע או יבצע פשע. לשוטרים חייבת תמיד להיות סיבה סבירה לפני ביצוע מעצר, אבל הם לא צריכים לקבל אותה בזמן העצירה או השאלה הראשונית.

השוטרים צריכים להיות בעלי רמה מסוימת של סמכות על מנת לבצע מעצר. כאשר אזרח מסוגל להפגין את רמת הסמכות הזו, הוא יכול לבצע מעצר. הרעיון של מעצר אזרח קיים כבר שנים רבות, אך לא תמיד ברור מה ההשלכות המשפטיות. חשוב שאזרחים יבינו את החוק ואת זכויותיהם כדי לבצע מעצרים.

ככלל, לאזרחים יש סמכות לעצור מישהו כאשר האדם מבצע עבירה פלילית. זה כולל פשעים כמו תקיפה ופגיעה, ניצול מיני של ילדים ורצח. לאזרחים יש גם סמכות לעצור אדם בגין עבירה כאשר הדבר יעזור למנוע פעילות פלילית נוספת או להגן על ביטחון הציבור. על מנת שאזרחים יבצעו מעצר בגין פשע, עליהם להיות מסוגלים לזהות את החשוד וכן לראות כי מעשיהם פליליים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!
או חייגו: 1-700-700-088
דילוג לתוכן